Projekt: Rillette



Det ska sägas först som sist; jag fullkomligt älskar rillette. Befinner jag mig i Frankrike och stavar mig igenom en obegriplig meny och där finner "rillette" så är beställningen given. Spelar ingen roll om det är en gris, anka eller gås som fått släppa till.

Vad är då en rillette?  Fransk slarvsylta är väl det enkla svaret. Slarvbitar som fått koka sönder i sitt eget fett med lite kryddor och som sedan konserverats under ett fettlager. Traditionell fransk fattigmanskost och ett riktigt långkok.
Har länge letat efter ett enkelt och lättbegripligt recept och hittade det igår på bloggen Gittos Mat.

Med receptet i huvudet (trodde jag) begav jag mig iväg till slaktaren och torget. Hemkommen inser jag att fläsklägget jag köpt skulle vara fläskbog och att jag saknade kryddnejlika.
Eftersom jag inte brukar följa recept slaviskt så gick jag till verket ändå och ersatte nejlikan med kryddpeppar för lite skånsk touch.
En fråga dök upp i huvudet; skulle svålen med? Kan inte skada i alla fall. Sidfläsket befriades från sin svål som åkte ned separat och fläsket tärnades enligt receptet. Läggen däremot var lite knepigare så den fick åka ner i stora bitar med svålen kvar. Får hoppas att det blir lättare och dela när den fått puttra några timmar.

Nu står alltihop och gottar sig i ugnen. Fortsättning följer.

Kommentarer
Postat av: Susanne Lundberg

Fy fan vad äckligt det låter Anders! :)

2009-06-27 @ 17:14:55
Postat av: Anders Öhman

Visst gör det!

2009-06-27 @ 17:31:04
URL: http://matovin.blogg.se/
Postat av: Marianne

Urk

2009-06-27 @ 17:41:20
Postat av: engelsson

Här var det tvära kast..kul o se resultatet

2009-06-27 @ 21:14:11
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: gitto

Det blev ju jättefint! Och lägg eller bog, det spelar ingen större roll. Jag lät också svålen koka med, men det glömde jag att skriva i receptet.



Igår fick katterna en skål rillette som börjat bli dålig. Jävlar vad de åt!

2009-06-29 @ 07:37:58
URL: http://gittosmat.taffel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0