Bondbönor

Nu finns det bondbönor på torget!
Bondbönor är sorgligt bortglömda läckerheter. Stora, matiga, mjälla, nötiga och nästan lite feta. Ibland säljs de i sina stora skidor om de inte kommer spritade i plastpåsar. Min grönsakshandlare hade den senare varianten vilket jag tackar för då det nämligen blir mycket spill för lite bönor. Även spritade bondbönor minskar med närmare 50 procent i volym då de till skillnad från andra bönor dessutom måste skalas.
Den råa, oskalade bönan är blekgrön i färgen.



För att kunna skala bönorna måste de kokas. Därefter är det en lätt match att avlägsna skalet. Det brukar gå bra att bara trycka ut klargröna bönan, anars underlättar ett litet snitt med en skalkniv.
Bondbönan, och andra bönor, ska aldrig ätas råa då de innehåller lektiner, ämnen som kan orsaka illamående.



Busenkelt att servera. Ringla lite olivolja över och smaksätt med flingsalt och några drag med pepparkvarnen.
Jag valde att fräsa kallrökt sidfläsk(bacon) och sedan svänga runt bönorna med fläsket på eftervärmen och serverade med grönsallad och tomater. Enkeltenkelt! Gottgott!


Kommentarer
Postat av: Ingela

Bland det godaste jag ätit utomlands var just bondbönor i form av gryta med rökt fläsk i. Det var ungefär som vår ärtsoppa i konsistensen. Så smarrigt och så enkel men GOTT!

2009-06-28 @ 15:36:56
Postat av: Gitto

Färska bondbönor är så makalöst gott! Och jag blir alltid lika paff när jag köpt en jättepåse med ospritade bönor och det bara blir en pyttehög bönor kvar. I år odlar jag lite egna bondbönor... Vi får väl se hur det går!

2009-06-29 @ 07:35:19
URL: http://gittosmat.taffel.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0