En matnörds bekännelser

Har blivit utnämnd till något som kallas "Veckans Matnörd" av Matälskaren  (Lisa Förare Winbladh) tack vare en formulering om pannbiff med lök(!?). Vet inte riktigt vad jag måste leva upp till under tiden jag bär min titel. Ska jag verka mot världshunger som Miss Universum eller bara fortsätta som förut liksom Månadens Medarbetare på McDonalds?

Hur som helst skaver kronan på mitt huvud. Jag känner mig inte riktigt värdig titeln. Är jag verkligen en äkta matnörd. Mitt samvete kräver att jag lättar mitt hjärta och erkänner mina brister, vita fläckar och hang-ups. Här följer min bikt i tio punkter utan rangordning:
  1. Chili. Jag älskar mexikansk mat men har aldrig riktigt blivit vän med denna frukt. Vet inte hur jag ska hantera den. Vilken är stark? Vilken är svag? Hur mycket ska jag ta? Hur lyckas man att inte peta sig i ögonen? Håller mig än så länge till torkat chilipulver och tillsätter styrka med tabasco. 
  2. Asiatisk mat. Jag gillar(inte älskar) verkligen asiatisk mat. Springer gärna och handlar i "kinesbutikerna" vid Möllan. Däremot lagar jag aldrig asiatiskt. Tycker på något sätt att det verkar lite tillgjort att hålla på med wok, sjögräs, kokosmjölk och limeblad. Vet inte varför.
  3. Filea och stycka. Detta är verkligen inte min bag. Får svår prestationsångest, blir stel i rörelserna och fisken/fågeln/styckdetaljen blir undantagslöst slarvig och ful. Pratar hellre snällt med slaktarn/fiskhandlaren. Kan ha något att göra med nästa punkt.
  4. Knivar. Finns det något bättre än ett antal väl valda riktigt vassa knivar som hänger beredda på en prydlig rad? Varför har jag då en hög med osorterade mer eller mindre slöa knivar som skramlar runt i lådan. Kan inte använda ett brynstål och kommer aldrig iväg till knivsliparen. Jag har dock slutat diska knivarna i maskinen.
  5. Lidl. Ja, jag handlar där. Ibland. Tycker där finns riktigt bra varor med färre tillsatser och rikare innehåll än de svenska märkesprodukter man hittar på Ica. Och billigare. Lidl arbetar sig sakta upp på min lista medan Ica Maxi snabbt rasar mot en bottenplacering.
  6. Sockerkaka. Har aldrig, säger aldrig, lyckats med sockerkaka. Har provat alla knep. Mitt mellannamn är tydligen "Dödbakt". Det namnet hänger för övrigt hotfullt över de flesta olika bakprojekt jag tar mig an.
  7. Rök, aska och skum. Låter som en kurs i brandförsvar. Tyvärr är det saker som dyker upp på min tallrik på krogen. Har man hund så vill man inte se skum på tallriken. Ni hundägare vet vad jag menar. Jag säger "nej tack". Är väl för gammal för sån't.
  8. Kryddor. Kan svårligen identifiera dem på doft och utseende. Mitt kryddskåp är väldigt påvert för en matnörd. Det låter kanske märkligt att någon som håller på så mycket med mat som jag kan ha så dålig koll på kryddor.  Kan inte på rak arm säga om det är timjan eller rosmarin som går till fläsk(eller är det båda? eller ingen?). Har precis upptäckt spiskummin. På något sätt lyckas jag ändå få smak på maten.
  9. Crème brûlé. Har aldrig lagat en crème brûlé. Aldrig. Inte en endaste variant. Någonsin. Men nu har jag köpt en sån där fräck liten brännare. Alltid en början. Har faktiskt alldrig gjort en soufflé heller. 
  10. Hämtpizza. Jag erkänner. Det finns inget bättre att äta när man vill njuta ett gott glas vin. Rött, vitt, rosa eller champagne. Lätt, fylligt, ungt eller moget. Jag tycker alla viner smakar bra till en fettdrypande, guckig pizza med frasig botten. Pizzasalladen? Den är inte dum den heller. Funkar dock inte till alla viner.
Nu känns det bättre.

Kommentarer
Postat av: Josef Danielsson

Hahaha

Underbar bekännelse!

2009-07-06 @ 14:08:08
Postat av: gitto

Åh, vad underbart att läsa, jag skrattade så ögonen tårades!



Jag håller med om typ allt utom knivarna (jag blev så arg på mina slöa knivar när jag höll på att skära av mig tummen att jag faktiskt investerat i en knivslip!), kryddorna (där har jag hyfsad koll) och sockerkaka (det kan jag baka. Däremot tycker jag inte det är speciellt gott).



Och vet du, det gör dig bara ännu mer förtjänt av matnördstiteln, det är medalj på att erkänna sina matlagningsbrister - om fler gjorde det skulle det kanske bli lite mindre prestationsånger och mer matglädje i köken... :)

2009-07-06 @ 15:52:45
URL: http://gittosmat.taffel.se
Postat av: Linda

Rolig och klok! För allt jag någonsin fått smaka är gott, jättegott. Så du har väl undvikit de saker du inte tycker du är så bra på. Jag kan dock låta hämtpizzan vara och bara dricka bubbel :) Tack för ett gott skratt

2009-07-06 @ 18:10:59
URL: http://sotahunden.blogspot.com
Postat av: Ingela

Fattar det där med hund och skum.

2009-07-07 @ 12:12:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0