Macaroni & cheese - typ.



Idag blev det ett busenkelt recept som snabbt blivit en favorit. Lånat från Jamie Olivers nya kokbok "Jamies Matrevolution".
Jag ska villigt erkänna att jag är ett fan av av Jamie. Gillar verkligen hans passion och engagemang för bättre mat för alla. Boken är verkligen inspirerande. Den vänder sig egentligen till dem som inte kan laga mat men jag tror alla kan lära sig något av den.

Denna rätt är så löljigt enkel att det bör vara omöjligt att misslyckas. Ändå upplever gästerna den som spännande.
Ett tips är att servera något med syra till, exempelvis en sallad med vinägrett.
För 2-3 pers.

Tag en liten camembert(eller brie) i spånask(cirka 250 gr). Ta bort plasten, skär ut ett lock på osten och lägg tillbaka i spånasken. Utan ask tappar osten formen och innehållet rinner ut. Toppa osten med fint skivad vitlök, färsk rosmarin och ringla över olivolja. In i ugnen på 175° i 25 minuter.

När det återstår cirka 15 minuter av tiden för osten kokar du penne (pasta) enligt anvisningar. Precis innan pastan är klar lägger du spenat (fryst eller färsk) i vatnnet och låter få ett uppkok. Häll av vattnet. Blanda pastan och spenaten med rikligt med riven parmesan, salt och olivolja.

Servera pastan med den varma osten vid sidan av. Sleva upp osten som sås.
Underbart enkelt och gott!

(Osten blir väldigt snabbt hård när den svalnar, så servera snabbt.)

Kommentarer
Postat av: Per Stade

Dina mat- och vintips är så trevliga att jag inte kan hålla mig. Min fru lagade en omelett för en tid sedan. Helt vanlig enkel omelettsmet som hon stoppade i: cocktailtomater skurna i halvor, stora cocktailkaprisar och så lite Sveitserost. Ja den stavas faktiskt så, det är en norsk hårdost som smakar som extralagrad grevé. Det går säkert bra med emmentaler också. Detta är vad jag kallar fast-food ;-). Du får gärna sno receptet.



2009-07-02 @ 00:36:12
Postat av: Kryddburken

Lyx, lyx, lyx... Ser ljuvligt gott ut! Det här måste jag prova!

2009-07-02 @ 22:20:59
URL: http://kryddburken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0